zaterdag 18 mei 2013

Natuurlijke basisversterking


Deze aangeklede steen vind ik op het strand van Terschelling.

Al lange tijd ligt de steen op die magische grenslijn van aarde en water. Gelaten laat ze het water komen en weer gaan; niet bij machte ook maar enige verandering te brengen in haar bestaan.

De natuur krijgt medelijden met het gevoel van zinloos. Zorgvuldig legt ze op de steen een hoofdhuid aan, vol met prachtige zeepokken. Vervolgens brengt het nieuwe getijde een levendige haardos mee, die de kaaklijn goed doet uitkomen. De veer van een gestrande meeuw maakt de metamorfose compleet. De steen is verheugd.

Natuurlijk kies ik niet zomaar voor dit beeld.  Het refereert aan de machteloosheid die ik en veel van mijn collega’s de 
afgelopen week doormaken. 

Er is een grote reorganisatie gaande. Deze week ontvang ik het verontrustende bericht dat  aan de werkzaamheden die ik tot nu toe met veel plezier verricht niet langer de oorspronkelijke ‘waarde’ wordt toegekend. Een devaluatie van 2 schalen en ruim 10% salaris. 
Ik kan u verzekeren dat niet alleen dit gegeven behoorlijk waardeloos is maar dat ik mezelf daarbij ook waardeloos voel.

Het woord steen biedt vele mogelijkheden:  de behoefte om eens lekker een steen door de ramen te gooien! Er ligt een zware steen op mijn maag. Maar ook: alle gedupeerden verenigingen zich en dragen hun steentje bij aan het verzet. Stenigen die lui, die zomaar beslissen over mijn eigenwaarde en portemonnee.

Gevoelens die er in deze fase mogen zijn. 
Maar ook gevoelens waarvan ik weet dat ze uiteindelijk weer weg zullen ebben. Als ik mezelf herpak, ben ik uiteindelijk weer loyaal.

En niet door op de barricade te staan, maar door de organisatie te laten zien dat ik niet zomaar een kale steen ben, maar wel degelijk meer in huis heb . 
Mijn ellebogen gebruik ik daarbij niet. In pure eenvoud laat ik zien waar mijn kwaliteiten liggen en hoe die – buiten de functieomschrijving om – deels ook al worden benut door de organisatie. 
Ik gooi mijn haar in de wind en ga ervoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten